web analytics

Reactor Cluj

DOSAR DE PRESĂ

Articole  | Interviuri | Reportaje | Cronici

 

decembrie 2017


REPORTAJ | Veronica Onea, Reflectoarele se sting. Actorii își scriu propria istorie. Reactor de creație și experiment, Cluj.com, https://cluj.com/articole/reflectoarele-se-sting-actorii-isi-scriu-propria-istorie-reactor-de-creatie-si-experiment/ 

După spectacol, actorii redevin oameni ca mine care trăiesc istoria acestor timpuri. O istorie cu bucurii și nefericiri, o continuă provocare în a-și menține motivația și entuziasmul, în a se detașa de impedimentele serioase care apar în drumul lor de independenți, cu deplină dedicare și cu un puternic sentiment al misiunii de a transmite mesaje valoroase, de a investi cu sens evenimentele acestei lumi, de a educa societatea.


ARTICOL | Adrian Loghin, Câștigătorii primei ediții ai Galei Tineretului Clujean, Cluju.ro, https://cluju.ro/castigatorii-primei-editii-ai-galei-tineretului-clujean/

Reactor de creație și experiment este pe Locul 3, Secțiunea Cultură cu proiectul Teen Spirit #3


 

noiembrie 2017


CRONICĂ | Oana Stoica, De 8 ori magie, Dilema Veche, http://dilemaveche.ro/sectiune/arte-performative/articol/de-opt-ori-magie

Construit brechtian, cu o dramaturgie fragmentară care implică naraţiuni teatralizate, documentare prezentată ca atare, pseudo-joc, muzică live şi desene de Lucia Mărneanu (folosite pentru explicitări/comentarii caricaturale), spectacolul este un construct performativ analitic despre un simptom al schimbării lumilor, căci formele de aşa zis cîştig rapid proliferează în perioadele confuze politic şi sînt un indice al sărăciei.


 

octombrie 2017


CRONICĂ | Adrian Tion, Jocul piramidal Caritas sub lupă, Tribuna Magazine, https://tribuna-magazine.com/jocul-piramidal-caritas-sub-lupa/

Obiectivele spectacolului Miracolul de la Cluj și-au atins ținta, reușind să surprindă plăcut prin ingeniozitatea împletirii secvențelor documentariste cu aplombul interacțiunii, printr-o ironică și înțeleaptă privire în trecut.


EMISIUNE | TVR Cluj, Transilvania la zi, invitați Raluca Mărginaș (trainer) și Lorena Copil (dramaturg), vorbind despre #TEENSPIRIT (minutul 33:40)


CRONICĂ | Ilinca Anamaria Prisacariu, Ce am văzut și simțit la Maratonul Teatrului Independent Bucharest Fringe, Liternet, http://agenda.liternet.ro/articol/22304/Ilinca-Anamaria-Prisacariu/Ce-am-vazut-si-simtit-la-Maratonul-teatrului-independent-Bucharest-Fringe-2017.html

Extrem de bine dozat, bine gândit, excelent realizat, viu. Elemente puţine care fac mult, costume rebele în cuminţenia lor şi o poveste care te duce cu mult tact către un o senzaţie pe care nu ştii exact cum să o descrii.


CRONICĂ | Mircea Morariu, Ce mai putem vedea prin teatrele din țară?http://adevarul.ro/cultura/teatru/ce-mai-putem-vedea-teatrele-tara-ii-1_59db20385ab6550cb8f4b4fd/index.html

Spectacolul nu intenţionează nici măcar o clipă să ofere o perspectivă favorabilă, edulcorată, dezvinovăţitoare despre Mişcarea lui Gregorian Bivolaru. Să le servească drept alibi ori scuză. Nu nutreşte intenţii generalizatoare. Nu are partizanate. Doreşte doar să ne pună pe gânduri (să fie asta puţin lucru?), formulând întrebarea referitoare la cât de multe lucruri exacte ştim despre faptele reale şi nu senzaţionaliste ale lui Gregorian Bivolaru


 

septembrie 2017


REPORTAJ | TVR CLUJ, Știri, https://www.facebook.com/tvrcluj/videos/1434137939972788/

Reportaj realizat cu echipa spectacolului Miracolul de la Cluj, înainte de premiera spectacolului.


EMISIUNE | TVR CLUJ, Regional Cafe Transilvania, invitați Petro Ionescu (dramaturg) și Taloș Doru (actor), minutul 28:00

 


ARTICOL | Cristina Beligăr, Fenomeniul Caritas se întoarce la Cluj pe scena de la Reactor, Transilvania Reporter, http://transilvaniareporter.ro/cultura/fenomenul-caritas-se-intoarce-in-cluj-pe-scena-de-la-reactor-teatrul-trebuie-sa-isi-recastige-vocea-in-marile-dezbateri-socio-politice/

Realizatorii spectacolului au încercat să deconstruiască magia din jurul jocului pentru a vedea care sunt uneltele prin care s-a construit „miracolul”. Fenomenul este observat din perspectivă istorică și urmărește cum a ajuns Ioan Stoica să câștige un asemenea capital de încredere, care este ideologia care l-a făcut să aibă succesul pe care l-a avut și cine au fost cei care l-au susținut.


iulie 2017


CRONICĂ | Oana Stoica, Noaptea minții, Dilema Veche, http://dilemaveche.ro/sectiune/arte-performative/articol/noaptea-mintii 

M.I.S.A.PĂRUT este un elocvent studiu de caz asupra încăpăţînării cu care opinia publică, în covîrşitoare proporţie, refuză gîndirea critică în favoarea unui conservatorism primitiv şi a unui naţionalism rudimentar. Scenografic şi coregrafic, spectacolul creează o matrice vizuală prin folosirea unor cadre luminoase care „se umplu“ cu personaje (părinţi, copii, medici, profesori, jurnalişti, magistraţi, opinie publică) şi se transformă, aproape matematic, într-o structură organică: mentalul colectiv. Actorii – Cătălin Filip, Raluca Mara, Oana Mardare, Bogdan Bob Rădulescu – funcţionează cu umor şi detaşare ca voci publice care se situează de o parte sau alta a conflictului: tradiţionalişti, creştinopaţi, jurnalişti belicoşi şi victimele acestora, agresate „pentru binele lor“ 


CRONICĂ | Miruna Runcan, Structuri dramatice noi, spații imaginare negociabile, Observatorul cultural, https://www.observatorcultural.ro/articol/structuri-dramatice-noi-spatii-imaginare-negociabile-despre-asumarea-conditiei-experimentale/

„Prima afirmație e cea mai puternică” E replica laitmotiv care revine, obsesiv, la deschiderea fiecăruia dintre capitolele acestei construc­ții polifonice. M.I.S.A. PĂRUT nu-și propune „să facă dreptate“ în chestiunea grupării-cult (dreptate se pare că a făcut CEDO, obligînd Statul român să plătească peste 200.000 de euro celor 26 de membri care au reclamat la Curtea Europeană relele tratamente aplicate lor de autorități și invadarea vieții private), ci să declanșeze în noi disponibilitatea reflexivă. E și pricina pentru care Gregorian Bivolaru e, în propunerea autorilor, un personaj mai degrabă secundar. În schimb, cu dramatism, dar și cu mult umor, spectacolul acesta curajos și de o deosebită forță estetică funcționează ca un revelator pentru ipocriziile și dezechilibrele funciare, sistemice, ce guvernează conștient-inconștient judecățile noastre de fiecare zi.


 

iunie 2017


REPORTAJ | MISA TV, Cazul MISA, subiect de teatru social,  http://misatv.ro/cazul-misa-subiect-de-teatru-social-interviu-cu-membrii-echipei-reactor-din-cluj/

Interviu cu echipa spectacolului M.I.S.A.PĂRUT cu ocazia prezentării spectacolului la Centrul de Teatru Educațional REPLIKA


 

mai 2017


ARTICOL | Cristina Beligăr, M.I.S.A.PĂRUT, o nouă premieră la Reactor. Foamea de senzațional și deformarea adevărului, Transilvania Reporter, http://transilvaniareporter.ro/cultura/m-i-s-a-parut-o-noua-premiera-la-reactor-foamea-de-senzational-si-deformarea-adevarului/ 

Unul dintre scandalurile mediatice care în anii 2000 s-a transformat într-o adevărată campanie împotriva Mișcării de Integrare Spirituală în Absolut (M.I.S.A), organizația „dubioasă” care l-a avut ca lider spiritual pe controversatul personaj Gregorian Bivolaru, este punctul de plecare al spectacolului propus săptămâna aceasta de spațiul Reactor de creație și experiment din Cluj. Spectacolul depășește cazul M.I.S.A. și devine reprezentativ pentru felul în care societatea își creează convingeri greșite, fie din lipsă de informare, fie ca urmare a manipulării.


INTERVIU | RADIO CLUJ, Interviu cu Alexa Băcanu (dramaturg) și Dragoș Alexandru Mușoiu (regizor) despre premiera spectacolului M.I.S.A.PĂRUThttps://soundcloud.com/user-259765623/misaparut-la-radio-cluj 


EMISIUNE | TVR CLUJ, Bună dimineața, Transilvania, invitat prin telefon Dragoș Alexandru Mușoiu (regizor), despre premiera spectacolului M.I.S.A.PĂRUT (minutul 13:30)https://www.youtube.com/watch?v=p3dkSm3XjGA


 

martie 2017


INTERVIU | Interviu cu Leta Popescu, Dramaturgia românească e în creștere, dar are nevoie de credit, Liternet, http://atelier.liternet.ro/articol/17713/Petro-Ionescu-Leta-Popescu/Dramaturgia-romaneasca-e-in-crestere-dar-are-nevoie-de-credit.html

P.I.: Ce aştepţi atunci când lucrezi cu un dramaturg la scenă?
L.P.: Să fie mai atent decât mine. Să propună constant şi să moară lângă mine de ciudă dacă nu iese ceva. Apoi să reînvie şi să rezolve situaţia. La text mă refer. Şi neapărat să mă contrazică. Şi să aibă dreptate.


EMISIUNE | TVR CLUJ, Regional Cafe Transilvania, invitate Oana Mardare (actor), Alexa Băcanu (dramaturg)