Irisz Kovacs - despre efecte și dozaje

Irisz Kovacs - despre efecte și dozaje

A IX-a ediție Drama 5 aduce în luna noiembrie premiera spectacolului „Armageddon Rebranded”, bazat pe textul scris de dramaturgul Alex Gorghe, în cadrul rezidenței noastre și selectat pentru a fi montat în această toamnă.

Pentru a afla mai multe despre noua producție, am invitat-o pe Irisz Kovacs, regizoarea acesteia, să ne spună câteva gânduri înainte de premieră.

Lucrez la Armageddon Rebranded, de Alex Gorghe și demersul e să explorăm teatral senzația de suprasaturație, de informație cu care ești pus față în față, dar pe care ești incapabil să o procesezi – care e status quo-ul unei existențe duse pe internet. Deci, cercetez artistic câte glume stupide per minut de spectacol pot plasa fără a enerva publicul spectator. 🙂

Textul lui Alex e provocator pentru că îmbină la muchie o zonă foarte serioasă, care tratează teme precum radicalizarea celor foarte tineri, self-harm, incel culture, etc., cu o zonă comică intenționat trivială sau burlescă. Apar Spongebob și Dan Spătaru și dialoguri homoerotice între Creangă și Eminescu. Tonul este spart încontinuu, răsturnat, în același fel în care dai scroll pe Tik Tok și sunt alăturate cele mai diferite lucruri. Iar când conturez un astfel de spectacol, pentru mine e foarte importantă încrederea dintre noi, creatorii, și spectatori, fiindcă vreau ca ei să fie mirați de ceea ce se petrece în spectacol, dar nu trădați. Pentru scenele mai grele, există trigger warnings, deși punându-le, poți simți că exagerezi când te gândești la momentele comice și echilibrul dintre ele. Dar cred că asta se schimbă în postura de regizoare când lucrezi cu astfel de teme, o atenție sporită asupra efectelor pe care munca noastră cu ficțiunea o poate avea asupra oamenilor reali care se întâlnesc cu ea.

Spre exemplu, textul nostru prezintă și relația unui adolescent cu inteligența artificială. Săptămâna trecută, o mamă din Florida a dat în judecată Character.AI pentru că fiul ei de 14 ani s-a sinucis în urma unei legături cu un bot formulat încât să semene cu Daenerys din Game of Thrones. Când copilul i-a scris că nu ar vrea să moară într-un mod dureros, bot-ul a răspuns că ăsta nu e un motiv să nu „o facă”. Așa că iau foarte în serios raportarea noastră la subiectele din text, cu conștiința faptului că niciodată teatrul nu va putea cuprinde o astfel de tragedie.

La „Armageddon Rebranded” am vrut să mă concentrez pe ritm și dozaj într-un text non-linear, pe posibilitățile de a-i oferi coerență (deși el e mai degrabă explodat) și pe a broda cât mai multe surprize pentru spectator într-un spațiu pe care e obișnuit să îl ia ca atare. Sunt fascinată de spectacolele pe care le face Attila Vidnyánszky cel tânăr, de exemplu, de o bogăție imensă fără a se folosi de mijloace tehnice inaccesibile, doar prin creativitate și inteligență scenică. Nu ne-am inspirat neapărat de acolo, cât e un exemplu de virtuozitate a unei tehnici pe care am încercat să o aplic și eu: multe intrări, multe ieșiri, multe lucruri născute din improvizații, dedicare mare la nivel situațional pentru o glumă cu care poate nu vei smulge mai mult de un surâs.

Atât textul, cât și spectacolul își setează ca ambiție să nu lase spectatorii să se plictisească și sper să reușim. Și îmi doresc să ofere ocazia oamenilor să se gândească măcar un minut la relația lor cu internetul, cu inteligență artificială, cu singurătatea. Personajele noastre sunt foarte tinere și sunt deja sătule de lumea în care trăiesc și cred că e un sentiment în care ne regăsim mulți dintre noi.

E un spectacol bicolor. La nivel vizual, asta mă râcâie acum, o convenționalizare cromatică a spațiului și a ființelor vii din el. Asta a rezultat din colaborarea cu scenograful Răzvan Bordoș, care a fost o forță în creația acestui spectacol (chiar și în timp ce scriu rândurile astea, el meșterește obiecte). Ideea noastră a fost foarte simplă, așa că a fost o provocare să găsim modalități creative de a o pune pe scenă. Textul era destul de rotund când am ajuns la el, nu am făcut prea multe modificări, dar a câștigat de-a lungul procesului un monolog care mie mi se pare foarte foarte bun. Mersi, Alex! Muzica Marei Solomon este super, potențează, accentuează și ironizează.

Dar cei mai importanți colaboratori au fost actorii. Am început repetițiile cu o perioadă de workshop, a fost o plăcere absolută să îi descopăr atât de darnici și antrenați, și toți fac o treabă minunată într-un spectacol cu multe schimbări rapide și dificile. Ăsta a fost câștigul cel mai mare în urma procesului de lucru, faptul că o mare parte din ce se vede pe scenă s-a născut într-un proces colaborativ în care actorii au fost adevărați co-autori.


Spectacolul „Armageddon Rebranded” face parte din proiectul Drama 5. Ediția a IX-a.

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii, Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca și de Consiliul Județean Cluj.